Het hebben van een schoon kantoor behoort tot de basisbehoeften van elke werknemer. Een schoon kantoor biedt tal van voordelen, terwijl de werkgever dat lang niet altijd door zal hebben.
De voordelen van een schoon kantoor

Zo is een stofvrij kantoor veel beter voor de gezondheid van de werknemer. Als een kantoor erg vies is, zal de werknemer hier eerder ziek door kunnen worden. Zeker gezien een gemiddelde werknemer zo’n veertig uur per week op kantoor doorbrengt dient dit zeker een schone plek te zijn.
De gangbare kosten van een schoon kantoor

Een schoon kantoor hoeft helemaal niet duur te zijn. Er kan bijvoorbeeld worden afgesproken dat elke werknemer eens in de paar weken het kantoor schoonmaakt. Uiteraard zal niet iedereen daar zin in hebben, en aangezien het doorgaans niet in de functieomschrijving wordt vermeld kan ook lang niet iedereen daartoe worden gedwongen. Bovendien is het inhuren van een schoonmaker of schoonmaakster vaak goedkoper dan wanneer je eigen personeel het kantoor laat schoonmaken.

Een schoonmaker of schoonmaakster kost doorgaans zo’n €10 tot €25 per uur, afhankelijk van of je er iemand voor in dienst neemt of een bedrijf langs laat komen voor de schoonmaak. Uiteraard is het financieel gezien voordeliger om iemand in te huren, maar aangezien de meeste bedrijven gering van omvang zijn zul je dan iemand parttime moeten aannemen. Het is nog maar de vraag of je iemand kunt vinden die parttime wil schoonmaken als het maar om enkele uren per week gaat.

Kosten en prijzen

Het hebben van een schoon kantoor zou eigenlijk een van de fundamentele rechten van elke werknemer moeten zijn. Dat klinkt misschien overdreven, maar het is relatief goedkoop om een kantoor goed schoon te houden, en het gemak is groot. Werknemers zullen zich prettiger voelen in een schoon kantoor en bovendien is er een kans dat het ziekteverzuim door de verbeterde hygiëne omlaag gaat.
Zelf het kantoor schoonmaken

Een optie is om iemand intern het kantoor schoon te laten maken. Je kunt bijvoorbeeld op basis van corvee werken en zo om de beurt enkele uurtjes per week aan het schoonmaken van het kantoor besteden. Het nadeel is alleen dat werknemers daar vaak geen zin in hebben. En terecht, ze zijn daar vaak niet voor aangenomen en het zal maar zelden in hun functieomschrijving staan. Bovendien is kantoorpersoneel vaak duurder dan het inhuren van een schoonmaker waardoor dit financieel niet altijd een verstandige keuze zal zijn.
Iemand inhuren om het kantoor schoon te maken

Een andere optie is om iemand in te huren als werknemer en deze op (on)regelmatige basis het kantoor schoon te laten maken. De voordelen daarvan zijn dat je zelf iemand in dienst hebt en dus zelf kunt bepalen wanneer en waar iemand schoonmaakt, je bent daarbij niet afhankelijk van een derde bedrijf of van de welwillendheid van je personeel. De kosten hiervan liggen zo rond de €10 per uur, vrij dicht boven het minimumloon.
Een bedrijf inhuren om het kantoor schoon te maken

Een derde mogelijkheid is om een extern schoonmaakbedrijf in te huren. Je hoeft je dan zelf geen zorgen te maken over het schoonmaken. De kosten hiervoor zijn wel hoger, je zal rond de €20 tot €25 per uur kwijt zijn.

Mogelijkheden

Er zijn tal van mogelijkheden om een kantoor goed schoon te houden. Je kunt natuurlijk zelf bepalen wanneer je een schoonmaker of schoonmaakster langs laat komen, maar je wilt natuurlijk voorkomen dat de schoonmaakster precies aan de slag gaat als jij druk bezig bent.
Ideale tijdstip

Het ideale tijdstip is dus als er niemand gestoord kan worden. Dat kan ’s morgens voor het werk begint zijn, maar ook ’s avonds, tijdens de lunchpauze of tijdens de borrel op vrijdagmiddag. Het klinkt misschien onaardig om een schoonmaker of schoonmaakster aan het werk te zetten als iedereen aan de borrel zit of al naar huis is, maar voor een schoonmaker of schoonmaakster is het juist ideaal als het kantoor leeg is en hij of zij niemand voor de voeten kan lopen en niet voor de voeten gelopen kan worden.

Wanneer je dit vooraf al duidelijk met de schoonmaker of schoonmaakster afspreekt zal hij of zij er wellicht geen bezwaar tegen hebben. Als je echt een schoonmaker of schoonmaakster in dienst neemt is het natuurlijk niet leuk om die persoon tijdens de borrel aan het werk te zetten, maar ook dan is het ’s morgens vroeg, ’s avonds laat of zelfs ’s nachts laten schoonmaken van het kantoor zeker mogelijk.
Wat moet er schoongemaakt worden?

Je kunt natuurlijk helemaal zelf bepalen wat er allemaal schoongemaakt moet worden. Schoonmakers en schoonmaaksters zijn over het algemeen vrij flexibel, en soms is het prettig als je die flexibiliteit benut en de schoonmaker of schoonmaakster zelf laat bepalen wat er gedaan moet worden. Je kunt er ook voor kiezen om een lijst te maken met wat er gedaan moet worden. Denk bijvoorbeeld aan eens in de maand het tapijt schoonmaken, tweemaal per week de bureaus afnemen, elke dag de vaat verzorgen, eens per twee weken de ramen lappen, enzovoorts.

Voordelen

Het werken in een schoon kantoor biedt diverse voordelen. We zullen er enkele bespreken.
Verbeterde hygiëne

De belangrijkste is misschien wel de verbetering van hygiëne. Waar een vies kantoor, bezaaid met stof, tal van virussen en bacteriën kan herbergen, heeft een schoon kantoor daar veel minder last van. Doordat al het stof en de rommel vrijwel direct wordt opgeruimd heb je geen broedplaats van tal van ziektekiemen. Hierdoor kan het aantal ziekmeldingen afnemen en de algehele hygiëne van de werknemers toenemen. Iemand met een zwakke weerstand kan al snel ziek worden van een vieze werkplek.
Prettige werksfeer

Daarnaast geeft een schoon kantoor een goed beeld af aan de werknemers. Als ze werken in een vies kantoor zullen ze sneller negatief denken over het bedrijf en hoe het met werknemers omgaat. Door te zorgen voor een schone werkplek laat je zien om het personeel te geven en ze niet enkel als loonslaven te zien. Bovendien moedigt het hebben van een schone werkplek meer aan tot het netjes houden en tijdig opruimen van de werkplekken van de werknemers. Ze zullen zich simpelweg prettiger voelen in de werkomgeving.
Verbeterde productiviteit

Als de werknemers een opgeruimd bureau hebben, zullen ze sneller bepaalde zaken terug kunnen vinden en meer structuur en orde in hun werkzaamheden hebben. Daarom kunnen ze sneller bepaalde taken oppakken en zal de productiviteit dus iets toenemen.

Het lastige is dat al deze voordelen niet of nauwelijks te meten zijn. Je hebt dus geen idee hoeveel het schoonmaken van het kantoor je nu eigenlijk kost en wat de opbrengsten zijn. Maar eigenlijk zouden de kosten helemaal geen rol moeten spelen bij de keuze om het kantoor regelmatig schoon te laten maken. Je houdt er zelf ook niet van om in de rommel te werken, doe het je werknemers dan ook niet aan.

Aandachtspunten

Bij het schoonmaken van het kantoor is het van belang dat de schoonmaker of schoonmaakster niet compleet willekeurig te werk gaat. Als een schoonmaker of schoonmaakster geen zin heeft om lastig bereikbare plekken te stofzuigen en die plekken maar overslaat, schiet je er natuurlijk niks mee op. Je kunt dat voorkomen door een lijst te maken met zaken die gedaan moeten worden, maar wat zijn nu precies de aandachtspunten?
Zaken die regelmatig schoongemaakt moeten worden

Er zijn dingen die gewoon vaak schoongemaakt moeten worden, simpelweg omdat ze weer snel vies zijn. Denk hierbij aan de toiletten, de vaat, het aanrecht, stofzuigen van het kantoor, enzovoorts. Het is van belang dat deze zaken elke keer goed worden bijgehouden om zo onhygiënische momenten te voorkomen.
Zaken die minder vaak schoongemaakt hoeven te worden

Daarnaast zijn er zaken die veel minder vaak schoongemaakt hoeven te worden. Je kunt hierbij denken aan het lappen van de ramen of het reinigen van het tapijt.

Het is van belang dat je hier duidelijke afspraken over maakt met de schoonmaker of schoonmaakster zodat het van beide kanten duidelijk is wat er verwacht wordt. Zo weet de schoonmaker of schoonmaakster precies welke taken hij of zij uit moet voeren, en weet jij wanneer er wat schoongemaakt wordt.