U dacht slim te zijn en uw schildersopdracht uit te besteden aan een vakman. Maar u bent niet tevreden over het eindresultaat. Of u merkt na het verstrijken van de tijd, dat de gebruikte verf niet blijvend hecht. Kortom, u heeft een klacht. Hoe lost u dat op? Welke weg moet u bewandelen om uw klacht opgelost te krijgen?

Mondeling aankaarten
Voordat u allemaal officiële instanties aanschrijft, is het noodzakelijk dat u uw schilder aanspreekt op het resultaat van het geleverde werk. U mag op een nette manier duidelijk maken dat u niet tevreden bent. Afhankelijk van de schilder, zou dit voldoende kunnen zijn om tot een goede oplossing te komen. Als mondeling aankaarten niet werkt, moet u een schriftelijke melding maken en overleggen aan de betrokken schilder. Als beide oplossingen geen bevredigende reactie geven, kan u overgaan tot meer drastische maatregelen.

Officiële klacht indienen bij keurmerk
Als de schilder waar u een klacht over heeft, werkt onder een keurmerk, dan kan u bij dit keurmerk uw klacht kenbaar maken. U moet er dan wel zeker van zijn dat de schilder ook echt onder het keurmerk valt. En u moet er onderling niet naar tevredenheid uit zijn gekomen. Als u bewijs heeft van een mislukte onderhandeling met de betrokken schilder, zal het keurmerk verder bemiddelen en zorgen dat de klacht naar behoren wordt opgelost.

Als uw schilder niet bij een keurmerk aangesloten is
Er zijn meerdere manieren om klachtenprocedures op te starten, ook als uw schilder niet bij een keurmerk was aangesloten. Denk aan rechtsbijstand of het klachtenkompas van Vereniging eigen huis. Ook de consumentenbond en televisieprogramma’s als Radar nemen klachten erg serieus. Het kost vaak wel tijd en inspanning om een klachtenprocedure op deze manier naar tevredenheid af te ronden. Gelukkig zal het merendeel van de schilders juist topwerk afleveren. U hoeft dus niet bang te zijn om een schildersbedrijf in te schakelen.