Als je een keuken koopt dan heb je natuurlijk op een goede levering en montage van de keuken. Hier heb je immers voor betaald. En als dit allemaal is gebeurt dan is het je plicht om de rekening netjes e betalen. Wat zijn nu de keuken rechten en plichten van de leverancier en van de klanten? Kan de keukenleverancier je bijvoorbeeld doorverwijzen naar de keukenfabrikant? Of moet hij het zelf repareren?

Waar kun je tegenaan lopen?

Het kan zijn dat de keuken niet naar behoren wordt opgeleverd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ondeugdelijke keuken of een incomplete keuken. Ook kan de keuken beschadigd zijn. Daarnaast kunnen er ook onderdelen kapot zijn. Je mag verwachten dat je krijgt wat je is beloofd.

Welke rechten heb je?

Als er een beschadiging aan de keuken zit of wanneer er iets niet werkt dan heb je natuurlijk het recht dat dit wordt gerepareerd of vervangen. Je hebt voor een nieuwe en goedwerkende keuken betaald. Wil de verkoper van de keuken het kapotte apparaat repareren dan is dat zijn goed recht. Hij hoeft je geen nieuwe onderdelen te geven als hij denkt dat het mogelijk is om het goed te repareren.

Gaat er iets kapot in de keuken?

Als er binnen zes maanden na plaatsing van de nieuwe keuken iets kapot gaat dan moet de keukenleverancier bewijzen dat het jouw schuld was. Zo niet, dan moet hij het repareren. Gaat er iets kapot na zes maanden, dan moet jij bewijzen dat het niet door jou kwam. Slijtage zal men niet gaan vergoeden trouwens.

Onze tip! Wie schrijft die blijft

Schrijf altijd een email of een brief als er iets kapot is in je keuken. Zo heb je het bewijs dat je het gemeld hebt. Ook bij het achteraf inschakelen van andere partijen (consumentenbond) kun je hier naar verwijzen.